Koepelplein 1E, Haarlem

020 – 486 81 52

Hoe behoud ik mijn omzet tijdens de Corona Crisis?

Hoe behoud ik mijn omzet tijdens de Corona Crisis?

10 redenen waarom nu te beginnen met een online CRM en Marketing automation systeem.

Daar zitten we dan. Virtueel, aan het werk vanuit huis: het lijkt het nieuwe normaal te worden. Inmiddels heb je vast al enkele video calls gehad en allicht ook wel de bingo gespeeld? ‘Waar zit de mute knop’ , ‘o sorry mijn kind was even in beeld en wilde meekijken’ , ‘euh sorry ik stond nog op mute’. We zitten met z’n allen in de nieuwe realiteit en dat betekent online business bedrijven en virtueel samenwerken.

Allereerst is het natuurlijk essentieel dat je je virtuele kantoor hebt ingericht. Microsoft 365 met Teams is daarvoor een hele goede toepassing om dit snel en effectief voor elkaar te krijgen.

Dan is het belangrijk dat je je klantendatabase op orde hebt. Je zult nu namelijk veel meer contact moeten gaan opnemen via email, social media, face time, skype, etc. Daarvoor heb je dan wel een kwalitatief goed onderhouden klantendatabase nodig. Je moet eenvoudig met he collega’s samen kunnen werken om je klanten binnen te halen en te bedienen. Daarom is en goed online CRM-systeem en een marketing automation module in deze tijd onmisbaar geworden. Hier 10 redenen om daar nu mee te beginnen!

1. Je omzet staat onder druk.

Je moet creatief zijn. Mogelijk dat veel klanten nu wegvallen omdat ze even geen geld hebben voor jouw diensten of producten of dat de klanten van je klanten het ook laten afweten. Maar hoe krijg je nu snel weer nieuwe opdrachten of klanten? Juist ja. Je moet meer en nog beter sales en marketing gaan bedrijven.

2. Je klanten en opdrachtgevers zijn niet op kantoor aanwezig.

Hoe ga je met nieuwe klanten in contact komen als deze helemaal niet op kantoor aan het werk zijn? Je zult je propositie dus op een of andere manier online onder de aandacht moeten gaan brengen. Dat kun je bijvoorbeeld doen via social media (linkedin bijvoorbeeld) of via Inbound Marketing.

3. Jouw specifieke dienstverlening of producten zijn nu even niet gevraagd.

Dat betekent dat je creatief moet zijn en misschien wel je business verleggen en of verbreden naar een gebied waar wel vraag is en nog beter waar door de crisis juist extra vraag door is ontstaan. In sommige gevallen betekent dit dat je een hele nieuwe markt en klantenkring moet gaan aanboren. Dat moet je wel snel en flexibel kunnen doen.

4. Een bijzondere tijd vraagt om bijzondere aanpak.

Het kan dus betekenen dat je aan de éne kant een hele nieuwe business moet opbouwen en ondertussen moet voorkomen dat je niet kopje onder gaat. In sommige gevallen betekent dit dat je mogelijk een apart merk met een aparte website, andere klanten en een ander bedieningsconcept moet gaan ontwikkelen. En dat graag binnen enkele weken.Met een gebruiksvriendelijk CRM-pakket en een marketing automation module zou je in staat moeten zijn die heel snel te starten en in te richten.

5. Zorg dat je je klanten binnen houdt.

Je zult je contactmomenten met je bestaande klanten moeten gaan intensiveren om ze te overtuigen bij je te blijven. Je hebt geen keus. Daarbij komt het aan op creativiteit en originaliteit. Meedenken met je klant om deze te helpen ook door de crisis te komen. Als je dit lukt zul je een loyale klant voor het leven gaan krijgen. Dus grijp het moment en ga ervoor.

6. Know your customer.

Maar wat weet je eigenlijk van je klanten? Heb je een goed beeld van je klanten en weet je wat ze nodig hebben om hen succesvol te laten zijn bij hun klanten? Heb je je klantensysteem op orde? Weet je welke van je klanten op je website rondklikken en waar ze naar aan het kijken zijn? Als je dat al niet had geregeld is het nu tijd geworden om er werk van te maken.

7. Data gedreven verkoop en marketing is de nieuwe trend

Je hebt dit al vaker gehoord op bijeenkomsten van collega’s. Maar wat betekent dit eigenlijk? Dat is een hele goede vraag. Er zijn twee zaken essentieel om data gedreven verkoop te realiseren. Allereerst dien je ervoor te zorgen dat je data klopt en van hoge kwaliteit is. Het probleem echter is dat de data verzameld wordt en tot stand komt door en voor meerdere mensen en afdelingen. Als 1 schakel verzaakt heeft iedereen daar last van. Het volledig en correct voeden van het systeem is de sleutel. Ten tweede geldt specifiek voor sales dat de samenwerking met marketing naadloos op elkaar moet gaan aansluiten.In de B2B is de belangrijkste taak van marketing om goed gekwalificeerde leads aan te leveren. Daarvoor is echter vaak voortdurende terugkoppeling en samenwerking met sales nodig. Dat betekent echter ook dat verkoopdata moet onderhouden voor marketing. Lees ook mijn blog Hoe zorg je voor het mislukken van je CRM project

8. Je huidige CRM systeem is vervuild en niet geschikt om online marketing te ondersteunen.

Geeft het maar toe. Je verkopers hebben er een zooitje van gemaakt. Want ze vonden het niet nodig om voor het grotere geheel het CRM systeem te voeden en te onderhouden zoals het bedoeld is. En nu heb je het dan toch echt nodig. Je komt tot de conclusie dat je eigen opnieuw moet beginnen en deze keer wel op de juiste manier.

9. Wat snel moet is duurder maar levert vaak meer op.

Je hebt geen tijd om het allemaal nu zelf voor elkaar te krijgen en te fixen. Gelukkig zijn er bedrijven die je graag willen helpen je klantendatabase en je marketing applicatie in orde te maken en een goed en solide CRM en marketing module in implementeren en je op weg te helpen nieuwe klanten te scoren. Kijk maar eens op onze website www.salesforcemanagedservices.nl. Hier kun je vandaag nog van start met je nieuwe applicatie en krijg je van ons virtueel ondersteuning die je nodig hebt. En het goede nieuws is deze keer. Sneller is in dit geval niet duurder. ?

10. Zorg dat je een vaste partner hebt die je periodiek blijft voeden en helpen bij het optimaliseren van je klantenprocessen en je leadgeneratie.

Maak er geen project van maar maak het onderdeel van je operatie. Kijk maar even op onze website. www.salesforcemanagedservices.nl Met een goede partner ben je niet alleen in deze crisis tijden geholpen, maar een goede partner staat sowieso naast je zijde ongeacht welke uitdaging de toekomst dan ook mag brengen. Al meer dan 20 jaar ondersteun ik onze klanten en dagelijks komen daar nieuwe klanten bij die onze CRM expertise gebruiken om juist ook in deze tijden alle challenges te tackelen.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte

Wij willen je graag op de hoogte houden van het nieuws rondom onze diensten die jou interesseren. Het enige wat je daar voor dient achter te laten zijn jouw mailadres en je voornaam. Vanaf dat moment zullen we je van tijd tot tijd een Ebicus update sturen.

Meest recente blogs: