Koepelplein 1E, Haarlem

020 – 486 81 52

AMP-scripting in Marketing Cloud Engagement

Het zal je niet zijn ontgaan dat het tegenwoordig essentieel is om persoonlijke content te creëren om de betrokkenheid van je (potentiële) klanten te vergroten. Sterker nog, je slaat al snel de plank mis met een generieke boodschap. De grote uitdaging voor marketingafdelingen is dan ook het leveren van persoonlijke ervaringen, en dat op meerdere kanalen tegelijkertijd (lees ook onze blog over geautomatiseerde klantreizen in Marketing Cloud). Om dit te bereiken is AMP-scripting in Marketing Cloud Engagement ontworpen. Een taal waarmee je nagenoeg al jouw content kunt personaliseren: van e-mails naar landingspagina’s en van sms-berichten naar pushmeldingen. In deze blog bespreken we waar je AMP-scripting nou precies voor kunt gebruiken en hoe je de taal kunt gebruiken om (geavanceerde) dynamische content te creëren.


Afgeschrokken door de benaming ‘AMP-scripting’ omdat het je doet denken aan een lastige programmeertaal? Niet nodig! Hoewel AMP-script basis programmeerconcepten gebruikt, hoef je geen programmeur te zijn om de AMP script-functies te begrijpen en in je marketing assets (zoals e-mails & landingspagina’s) te verwerken.

Waar wordt AMP-scripting in Marketing Cloud Engagement voor gebruikt?

AMP-scripting is in een tal van situaties van toegevoegde waarde, maar om je een beeld te geven waar het grofweg voor gebruikt wordt hebben we de bekendste situaties op een rijtje gezet:

  • Het personaliseren van e-mails met subscriber- of contactgegevens.
  • Complexe, zeer dynamische e-mails creëren met behulp van “conditional logic”.
  • Gegevens opschonen en formatteren.
  • Real-time informatie toevoegen aan e-mails, zoals datum of tijd.

De mogelijkheden waarvoor je AMP-script kunt inzetten zijn divers. In de volgende twee paragrafen behandelen we twee herkenbare situaties iets uitgebreider om je een goed beeld te geven wanneer je AMP-script nodig hebt.  

Voorbeeld 1: klant heeft producten in winkelmandje achtergelaten

Een herkenbaar voorbeeld is de constatering van veel webshops dat veel klanten een product in hun online winkelmandje plaatsen maar vervolgens niet overgaan tot de daadwerkelijke aankoop van het product. Een afhaakmoment waar je als marketeer natuurlijk actie op wilt ondernemen. Dit kun je doen door het verzenden van een reminder e-mail. Maar hoe zorg je ervoor dat je geautomatiseerd de producten die je klant achter heeft gelaten in zijn winkelmandje op je website direct kunt toevoegen in jouw e-mails? Het antwoord is met behulp van een API en AMP-scripting!

Voorbeeld 2: het opschonen van data met AMP-scripting

Wanneer je vanuit verschillende databases gegevens binnenhaalt in Marketing Cloud Engagement zou het goed kunnen dat informatie op verschillende manieren wordt geformatteerd. Denk bijvoorbeeld aan het weergeven van tekst in hoofdletters of kleine letters en de Amerikaanse of Europese datum formattering. Met behulp van AMP-scripting zorg je ervoor dat jouw data op correcte/uniforme wijze getoond wordt aan je klanten en voorkom je situaties zoals:

  • Beste james,
  • Beste JAMES,

Of 

  • 27/02/2023
  • 02/27/2023

De taal van AMP-scripting

De taal van AMP-scripting bestaat uit drie onderdelen: Characters, Variables & Operators. Achtereenvolgens bespreken we elk component en geven we voorbeelden.

Characters

In AMP-scripting zijn er een aantal veel voorkomende characters:

AMP-scripting in Marketing Cloud Engagement Characters
Variabelen

Variabelen spelen een belangrijke rol in AMP-script omdat ze helpen bij het verwijzen naar gegevens die zijn opgeslagen in je Marketing Cloud Engagement omgeving. Een variabele in AMP-script is een tijdelijke aanduiding voor gegevens die toegevoegd worden vanuit de database.

Operators

AMP-scripting maakt tot slot gebruik van Operators. Hiermee kun je de data vinden die je nodig hebt. Zo bestaan er Comparison Operators, Join Operators en Conditional Operators.

Comparison Operators
AMP-scripting in Marketing Cloud Engagement Comparison Operators
Join Operators
AMP-scripting in Marketing Cloud Engagement Join Operators
Conditional Operators
AMP-scripting in Marketing Cloud Engagement Conditional Operators

Nu je een idee hebt waar een AMP-script uit op is gebouwd geven we nu twee voorbeelden hoe een (basis) script er uit kan zien.

Voorbeeld van een basis AMP-scripting in Marketing Cloud Engagement

1. Fallback content aanmaken voor ontbrekende waarden

In eerste instantie wil je een zo’n persoonlijk mogelijke e-mail ontwikkelen. Maar het kan goed voorkomen dat bij een deel van je contacten in jouw e-mailsegment bepaalde informatie zoals een voornaam, achternaam, telefoonnummer niet bekend is. In dit geval wil je fallback content maken. Op deze manier ben je namelijk in staat om jouw e-mail te personaliseren voor de contacten waarvan de gegevens bekend zijn én heb je content klaarstaan om op terug te vallen in alle gevallen dat dat niet zo is. Een veelvoorkomend voorbeeld is bijvoorbeeld fall-back content voor het ‘FirstName’ veld:

%%=IIF(Not empty(FirstName),FirstName,’Klant’)=%%.

Als we deze statement ontleden komen we op de volgende uitkomst:

  • Als de voornaam niet leeg is wordt de voornaam van het contact toegevoegd.
  • Als de voornaam leeg is wordt Klant toegevoegd in plaats van de voornaam.

In dit voorbeeld gebruiken we dus ‘Klant’ als fallback content indien de voornaam niet bekend is. Op deze manier heb je nooit lege plekken in je e-mail en maak je op een effectieve en veilige manier gebruik van je beschikbare, maar wellicht niet volledig gevulde, database.

2. Corrigeer data format

Zoals eerder besproken komt het vaak voor dat verschillende databases gegevens op een andere manier formatteren. Zo haalde ik al even het voorbeeld aan van het opslaan van de voornaam: het ene systeem slaat de voornaam volledig in hoofdletters op (bijvoorbeeld JAMES) terwijl het andere systeem bijvoorbeeld de hele naam in kleine letters zal schrijven (bijvoorbeeld james).

AMP-script heeft voor de verwerking van gegevens in je marketing assets hier een gemakkelijke oplossing voor. Met behulp van de functies LOWERCASE, UPPERCASE, PROPERCASE kun je data opmaken in kleine letters, hoofdletters of enkel laten beginnen met een hoofdletter.

LOWERCASE: %%=Lowercase(FirstName)=%%

  • Uitkomst: de voornaam wordt volledig in kleine letters weergeven.

UPPERCASE: %%=Uppercase(FirstName)=%%

  • Uitkomst: de voornaam wordt volledig in hoofdletters weergegeven.

PROPERCASE: %%=propercase(FirstName)=%%

  • Uitkomst: de beginletter van de voornaam van het contact wordt weergegeven in een hoofdletter.

Uiteraard kan de variabele FirstName veranderd worden door een andere variabele in je database zoals LastName, FullName, Country, State, noem het maar op.

Alhoewel we in deze blog echt de basis van AMP-script hebben behandeld zijn de mogelijkheden hiervan echt enorm. Het is een zeer krachtige manier om jouw marketing assets zoals e-mails en landingspagina’s geavanceerd te personaliseren voor jouw doelgroep. Met behulp van deze blog hebben we een aantal handvatten gegeven om je eerst script te creëren. Toch kan het zodra je wensen groter worden al snel complexer worden. Neem gerust contact met ons op zodra je hulp nodig hebt bij het ontwikkelen van geavanceerde gepersonaliseerde content van jouw marketing assets.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte

Wij willen je graag op de hoogte houden van het nieuws rondom onze diensten die jou interesseren. Het enige wat je daar voor dient achter te laten zijn jouw mailadres en je voornaam. Vanaf dat moment zullen we je van tijd tot tijd een Ebicus update sturen.

Meest recente blogs: