Al jaren lang beconcurreren grote Amerikaanse giganten elkaar op de Nederlandse CX-markt. Als je je gaat oriënteren op een nieuw CRM systeem, je marketing automation wenst te optimaliseren of je service wilt verbeteren dan kan je niet meer om Salesforce, Microsoft, Oracle en SAP heen. Echter, ook minder grote spelers beginnen delen van de markt te veroveren, zo zijn daar nu ook Hubspot, ServiceNow, Adobe, SugarCRM en een tal van opensource applicaties die je zo van het web af kunt plukken en naar eigen inzicht kunt ‘customizen’. Maar wat kost dat nu eigenlijk? En is het prijsverschil zo groot?
De prijzen van de Big Four
Sta je aan de voorhand van een prijsvergelijking tussen Oracle, Microsoft, Salesforce en SAP dan kan je medelijden met jezelf krijgen. Op papier, en met name voor de afdeling inkoop, lijkt het haast appels met peren vergelijken. Geen één offerte lijkt op elkaar en de onderdelen ‘heten nergens hetzelfde’, terwijl uiteindelijk gewoon een CRM systeem wordt opgeleverd bij alle partijen. Waar zitten die grote prijsverschillen dan in? Jawel, in de kleine letters. Zo staat Oracle bekend om zijn zeer transparante prijslijsten, enorm handig want alles is keurig opgesomd in de offertes. Echter met zoveel codes en verwijzingen heb je er een boekwerk naast nodig om de offerte te ontcijferen. Maar onderaan de streep zijn ze wel transparant. Bij Salesforce is dit iets lastiger, ook zij leveren een zeer duidelijke eindprijs op, maar hebben nog wel een paar extra letters toegevoegd die ingaan op jouw benodigde opslagruimte. Is deze voldoende dan blijft de prijs, de prijs, heb je meer nodig dan zullen er in de loop van het contract additionele kosten worden doorbelast. Ga je verder met vergelijken dan zul je zien dat de prijzen van de grote vier elkaar niet zo veel ontlopen, maar dat je met name de focus moet leggen op de parameters waarmee de software licenties gemeten worden en waarop de uiteindelijke afrekening gebaseerd is. Goede business partners kunnen je hierbij helpen en ondersteunen in dit vergelijkingsproces.
De prijzen van de nieuwkomers in de markt
De nieuwkomers in de markt zoals Hubspot en SugarCRM bieden hun applicaties nagenoeg gratis aan. Wil je als organisatie echter meerdere CRM gebruikers toevoegen, serieuze mailings gaan versturen, een 360 graden klantbeeld realiseren en vergaande workflows inrichten die je ondersteunen bij je front- en backoffice processen dan loop je al snel tegen de grenzen van de gratis licenties aan en zul je ook hier moeten gaan investeren. Zelfs dan ontlopen de prijzen van een Salesforce Essential licentie en bijvoorbeeld een Hubspot applicatie elkaar niet veel. Daar komt bij dat hier nog al wat ‘customizations’ moeten worden doorgevoerd om de systemen ‘je eigen’ te maken, waardoor er naast het upgraden van licenties ook de nodige implementatiekosten in rekening worden gebracht.
Waar het verschil in zit
Als je echt een prijsverschil gaat maken tussen de diverse aanbieders dan zullen de uiteindelijke listprijzen elkaar niet veel ontlopen. Het komt dan neer op de juiste onderhandelingsvaardigheden en de timing in het kwartaal en de jaar afsluitingen van de softwaregiganten. Is de timing juist en jouw inkoop afdeling staat sterk in de schoenen dan kan er het nodige verschil in korting worden afgedwongen. Echter dan blijft nog steeds de implementatie, support en optimalisatie een groot kostencomponent. Met Cloud producten die continue optimalisatie garanderen, een nieuwe agile manier van werken, staat een applicatie nooit stil en kan en wil je altijd aansluiten bij de veranderende wensen van je eindklant.
Kortom, als je uiteindelijke applicatie gekozen is, dan ben je nog niet klaar en zul je op zoek moeten naar een goede business implementatie, support en optimalisatie partner. En daar zijn de prijsverschillen wel heel groot.