In deze blog geven we een korte kijk op startups en kleine bedrijven die wij als Salesforce klant hebben mogen ontvangen dit jaar. Hieruit blijkt dat de Salesforce omgeving complexer kan worden ervaren dan in eerste instantie gedacht.
In een jaar waar alles op zijn kop werd gezet door Covid-19, waar veel organisaties op de rem trapten, er veel onzekerheid over de toekomst heerste, ontstonden er ook nieuwe kansen en kwam de ‘ondernemerszin’ in Nederland sterk naar boven. Vooral op het gebied van ‘investeren’ en ‘technologie’ schoten bedrijven als paddenstoelen uit de grond. Bijvoorbeeld door de opkomst van de meer dan interessante crypto currency. Of het feit dat de wereld toch even minder stil stond met de komst van nieuwe technologieën die het leven toch net wat aangenamer maakten. Wie zal het zeggen. Ik ben zeker geen expert op dit gebied en pretendeer dit ook zeker niet te zijn. Alleen als we kijken naar startups en kleine bedrijven die de hulp van Ebicus hebben ingeroepen het afgelopen jaar, dan komt het overgrote aantal toch echt uit deze twee branches.
Deze bedrijven zijn meer dan goed in staat om hun producten en dienstverlening aan de man te brengen. Concepten zijn sterk en vanuit de kracht van social media weten ze in rap tempo veel klanten aan te trekken. Waar deze bedrijven starten met 2-5 man, groeien ze al snel door en ontstaan er uitdagingen om al deze klanten ook op goede wijze te bedienen, inzicht in hun te krijgen en ze uiteindelijk ambassadeurs te maken van het merk. Kortom de vraag naar een gedegen CRM systeem is ook bij deze startups vrijwel direct aanwezig. Echter, na de aanschaf van Salesforce blijkt de omgeving complexer dan gedacht.
De weg naar Salesforce
De weg naar Salesforce is snel gevonden. Zo heeft de nieuwe sales manager bijvoorbeeld al eerder met Salesforce gewerkt en wil er ook graag in de startup mee aan de slag. Of de laagdrempeligheid waarmee je simpel een demo aanvraagt en snel toegang hebt tot je ‘eigen omgeving’ versnelt de keuze voor Salesforce. Contact met Salesforce is vervolgens snel gelegd en voor je het weet heb je toegang tot een eigen omgeving.
Daarna volgt het inrichtingsvraagstuk. Het is belangrijk dat je snel kunt starten want de vraag van klanten wordt alsmaar groter. De koppeling met Marketing Automation is gewenst, evenals de integratie met het mailsysteem dat wordt gebruikt. Met één of twee sales zijn de activiteiten nog wel te overzien, maar als het snel groeit zullen duidelijke processen moeten worden ingesteld, rapportages wensen naar boven te komen en er moet snel geschakeld kunnen worden om een future-proof omgeving op te bouwen.
Veelal beginnen de startups zelf met de inrichting. Door Salesforce worden ze ondersteund met de enorme hoeveelheid kennis die gratis beschikbaar is om dit te realiseren. Voortvarend wordt van start gegaan met de Trailheads en een eerste basis wordt gelegd. Maar dan komen de complexere vragen en is er geen tijd meer om Trailheads te volgen. De business heeft tenslotte voorrang.
Salesforce in huis? Het is complexer dan gedacht
Er wordt contact gezocht met Salesforce. Kunnen jullie ons helpen? En natuurlijk kan Salesforce dit maar heeft hier dure abonnementen voor met veelal niet Nederlandstalige resources die je dan kunnen ondersteunen. De Salesforce omgeving blijkt complexer dan gedacht om zelf in te richten, beheren en onderhouden. Dit is het moment dat startups gaan googlen en bij Salesforce Managed Services terecht komen. We mogen kennismaken met deze organisaties en hun uitdagingen. Ik spreek met enthousiaste mensen, die voor meer dan 100% zich dagelijks inzetten om hun dromen te realiseren. Het CRM systeem is echt nodig om de basis te vormen, maar ze hebben hulp nodig bij de inrichting (implementatie), aanpassingen & optimalisaties. En als alles rustig is: gewoon iemand die ze kunnen bellen voor support.
Ondersteuning is snel geboden en successen snel geboekt
We zijn door middel van onze strippenkaarten, met tevens een gunstig welkomsttarief snel in staat om deze startups te helpen. We doen vaak een intake gesprek waarbij we alle uitdagingen opschrijven en ook toekomstige wensen inventariseren. Daarna maken we een persoonlijk Trello bord aan waarin we alle openstaande taken en wensen uiteenzetten. Op basis van de prioriteit die de startup aan bepaalde onderdelen geeft gaan we gelijk aan de slag. Zo boeken we veelal in de eerste week van de samenwerking direct concrete resultaten. Wil je een kijkje nemen in onze keuken en werkwijze? Wij nemen je mee.
Ik kijk uit naar de toekomst om nog meer startende bedrijven op deze manier te kunnen ondersteunen. Zij kunnen doen waar zij goed in zijn en wij ondersteunen ze met hetgeen waar wij goed in zijn: het leveren van Salesforce kennis op het moment dat het voor hen het meest noodzakelijk is. Natuurlijk adviseren we om de Trailheads te blijven volgen. Echter is het toch wel erg fijn om te schakelen met een team dat zijn certificeringen al behaalt heeft, de badges prijken in de Trailhead omgeving en ook nog de lering en ervaring meebrengt van soort gelijke bedrijven. En je bovenal ontzorgt van de complexiteit die Salesforce met zich mee kan brengen.