Koepelplein 1E, Haarlem

020 – 486 81 52

Wat is Salesforce Marketing Cloud Engagement?

Marketing Cloud Engagement is een applicatie van Salesforce op het gebied van marketingautomatisering en klantbetrokkenheid. Het biedt alle mogelijkheden om marketingactiviteiten te ondersteunen, waaronder de automatische uitvoering van campagnes via meerdere kanalen (zoals e-mail, sociale media, mobiele apps, sms), het maken van geavanceerde segmentaties, de creatie van inzichtelijke rapportages om Marketing Return On Investment te optimaliseren en volledige customer journeys te visualiseren en automatiseren.

Oftewel, niets is minder waar van de uitspraak dat marketing automation een verkapte aanduiding is van e-mailmarketing. Maar wat zijn nou eigenlijk de componenten van deze applicatie? Voor welke bedrijven is het geschikt en wat bedragen de licentiekosten? Aan het eind van deze blog weet je de antwoorden op deze vragen!

Goed om te weten: Marketing Cloud Engagement is in essentie gebouwd voor B2C-marketing, daarnaast heeft Salesforce ook nog Marketing Cloud Account Engagement (powered by Pardot) welke van nature uit een B2B-marketing applicatie is. Echter, de keuze voor welke applicatie het best bij jou past hangt uiteraard van veel meer factoren af.  

De componenten van Marketing Cloud Engagement

Marketing Cloud Engagement is uit verschillende componenten opgebouwd waarmee het in staat is jouw marketingprocessen te ondersteunen en te optimaliseren. De componenten zijn opgedeeld in Studios en Builders. Studio’s worden gebruikt om content en communicatiekanalen te beheren en de Builders worden gebruikt om data en campagnes te beheren. Hieronder lees je welke functionaliteiten onder de Studios en Builders vallen.

Wat is Salesforce Marketing Cloud - all Studio's
De Studio componenten

De componenten binnen studios zijn:

  • Email Studio: deze is gericht op het ontwikkelen, previewen, testen en versturen van e-mails. Binnen deze studio zitten geavanceerde personalisatie mogelijkheden verwerkt zoals AMP-scripting.
  • Mobile Studio: deze studio is ingericht om de connectie met mobiele apparaten te maken en maakt marketinginteracties mogelijk via sms, pushmeldingen en groepsberichten. Een zeer krachtige feature binnen deze studio is bijvoorbeeld dat je de mogelijkheid hebt om een “Beacon” te plaatsen waardoor je push-berichten kunt versturen naar contactpersonen die zich in een bepaald geografisch gebied bevinden.
  • Social Studio: met deze studio maak, plan en track je social media berichten en kun je uitgebreide analyses maken van je acties op deze kanalen. Dit beheer je allemaal binnen hetzelfde platform.
  • Advertising Studio: deze studio maakt het mogelijk om jouw social media campagnes samen te voegen met je CRM-data. Waardoor je zowel je huidige klanten betrokken kunt houden, maar tegelijkertijd ook op zoek kunt gaan naar potentieel nieuwe klanten via de Look-a-like functies van bijvoorbeeld Facebook, LinkedIn en Google.
  • Web Studio: met deze studio beheer je jouw webervaringen. Zo vergaar je klantgegevens door middel van webformulieren (Smart Capture Forms) en maak je gepersonaliseerde landingspagina’s & microsites met CloudPages.
De Builders componenten

De componenten binnen Builders zijn:

  • Analytics Builder: Voor analyses en rapportages met betrekking tot e-mailcampagnes, landingspagina’s, formulieren en gedragingen van contacten ben je in deze builder aan het juiste adres. Dit is het domein om inzicht te krijgen in de performance van jouw marketingactiviteiten en op basis daarvan optimalisaties door te voeren.
  • Journey Builder: dit is dé builder waar je de gehele customer journey via verschillende kanalen kunt inrichten en automatiseren. Dit is een zeer intuïtieve marketingtool met een drag-and-drop systeem maar hoe bouw je nu eigenlijk zo’n geautomatiseerde journey? Een journey begint altijd met de zogenaamde ‘Entry Source’, oftewel het startsegment van je journey. Dit kan bijvoorbeeld iedereen zijn die een aankoop heeft gedaan in de afgelopen 30 dagen. Vervolgens wil je activiteiten in gaan plannen om bijvoorbeeld de betrokkenheid van je startsegment te verhogen. Dit doe je door middel van ‘Activities’ zoals het versturen van een e-mail, SMS of pop-up bericht in je mobiele app. Tot slot beslis je over het verloop van de journey. Wat is de frequentie? Hoeveel berichten wil je per journey versturen? Wil je A/B-tests inbouwen voor optimalisatiedoelen? Ga je gebruikmaken van Einstein AI? Ga zo maar door, de mogelijkheden in Journey Builder zijn eindeloos!
  • Content Builder: in deze builder ontwikkel en beheer je al je marketing assets zoals e-mails, templates, afbeeldingen, whitepapers, brochures, inhoudsblokken en andere marketingmiddelen.
  • Audience Builder: hier beheer je alle informatie over jouw contacten in Marketing Cloud Engagement. Dit is tevens de plek waar je jouw abonnees op verschillende kanalen terugvind en segmentaties maakt.

Voor wie is Salesforce Marketing Cloud Engagement geschikt?

Het gebruik van Salesforce Marketing Cloud Engagement wordt in vele branches en bedrijfsgroottes gebruikt. Hoewel het over het algemeen gezien wordt als een platform voor Enterprises, zorgt het licentiemodel van Salesforce ervoor dat nagenoeg ieder bedrijf met Marketing Cloud Engagement kan gaan starten. Het ligt het meest voor de hand dat deze applicatie wordt gebruikt door B2C bedrijven. De manier waarop de applicatie is ingericht en ingezet wordt kan echter enorm verschillen. 

Een praktijkvoorbeeld uit onze eigen Marketing Automation Practice leert ons dat een wat kleinere Non-profit organisatie Marketing Cloud Engagement in het begin voornamelijk heeft gebruikt voor het starten van e-mailmarketing (lees hier meer over ons, Salesforce en nonprofit). Dankzij de integratie met Salesforce hebben zijn stapsgewijs deze functionaliteit steeds verder uitgebreid om persoonlijker te worden met hun doelgroep en nauwkeuriger doelgroep segmentaties te kunnen maken om de conversie op bijvoorbeeld wervingscampagnes te verhogen. Interessant om te weten is dat Non-profitorganisaties gebruik kunnen maken van M4NGO – Marketing Cloud 4 NGO.

Wanneer je gaat starten met Marketing Automation zal het in het begin lastig zijn om aan de nieuwe manier van werken te wennen, maar het is belangrijk om te beseffen dat zeker niet alles tegelijkertijd hoeft. Gaandeweg ga je steeds meer de mogelijkheden van Marketing Cloud Engagement ontdekken en identificeer je meer processen om te automatiseren. Het is een platform wat met je organisatie mee kan groeien, dus die compleet geautomatiseerde customer journeys die dat er voor zal zorgen dat je altijd genoeg leads zal genereren!

Wat is Salesforce Marketing Cloud - marketing automation adoptie

Het licentiemodel van Marketing Cloud Engagement

Salesforce biedt vier licenties aan met bijbehorende features:

De actuele licentiekosten van Salesforce Marketing Cloud Engagement zijn hier te vinden. 

Goed om te weten is dat naast de licentiekosten er ook nog eventuele kosten bijkomen voor de inrichting, het maken van integraties met andere applicaties en de opleidingskosten van je medewerkers om het systeem te leren kennen. Echter, na het doen van deze investeringen zijn jouw marketingactiviteiten veel efficiënter geworden en kun je jouw MROI enorm verbeteren.

Met Marketing Cloud Engagement heb je ontelbare mogelijkheden om op schaal 1-op-1 customer journeys te ontwikkelen en je marketingdoelstellingen door het dak te laten gaan. Toch blijkt de realisatie hiervan vaak lastiger dan gedacht. Plan zeker eens een vrijblijvend gesprek in met een van onze marketing automation consultants over jouw marketing(automation)uitdagingen. Een gesprek met een externe sparringspartner kan al snel veel opleveren!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte

Wij willen je graag op de hoogte houden van het nieuws rondom onze diensten die jou interesseren. Het enige wat je daar voor dient achter te laten zijn jouw mailadres en je voornaam. Vanaf dat moment zullen we je van tijd tot tijd een Ebicus update sturen.

Meest recente blogs: