Koepelplein 1E, Haarlem

020 – 486 81 52

3 voorbeelden waarin maatwerk effectiever is dan een add-on in Salesforce Nonprofit

3 key take aways voor Salesforce Nonprofit Cloud

Om het maximale uit jouw Salesforce for Nonprofit omgeving te halen en controle te krijgen over jouw fondsenwervingsactiviteiten hebben wij drie belangrijke oplossingen opgesomd. Hiermee kan snel bespaard worden op tijd en kosten. Daarnaast zal het leiden tot een hogere effectiviteit van jullie fondsenwerving. Lees hieronder snel verder welke oplossingen wij adviseren.

Behoud de controle over jouw Salesforce omgeving

Het inrichten, onderhouden, uitbreiden en integreren van je Salesforce non-profit omgeving is een continu proces. Eenmaal live, blijft het een uitdaging om de applicatie steeds verder te optimaliseren. Zo is het continu aanpassen van de applicatie essentieel om aan de veranderende behoeftes van je gebruikers te blijven voldoen, de toegenomen complexiteit van je IT-landschap te verminderen en uiteindelijk voor het behoud en stimulatie van je fondsenwervingsactiviteiten. Het lukt veel organisaties niet om dit structureel vol te houden.

Vaak komt dit door het gebrek aan kennis over doorontwikkeling op basis van maatwerk. Met het gevolg dat nieuwe wensen langer blijven liggen, je CRM-omgeving steeds minder goed gaat werken, het enthousiasme van je eindgebruikers terugloopt en je niet meer het maximale uit je Salesforce-omgeving kunt halen. Uiteindelijk leidt dit onvermijdelijk tot het teruglopen van het rendement op je donaties en fundraising.

Bij het maximaal benutten van jullie Salesforce-omgeving kan het zijn dat je op een bepaald moment toch tegen de grenzen van de beschikbare functionaliteit aanloopt. Enkel het customizen van de applicatie is niet meer voldoende waardoor je op zoek moet gaan naar een alternatieve oplossing. Dit kan betekenen dat je Salesforce moet uitbreiden met een app uit de App Exchange, extra licenties moet afnemen of met een third-party app moet integreren.

Alle drie de mogelijkheden kunnen een goede oplossing zijn. Echter zitten er ook een aantal nadelen aan vast. Zo vereisen dergelijke oplossingen een extra investering en moet de oplossing ook nog geïntegreerd worden in de bestaande omgeving. Dit kan zorgen voor onverwachte en onnodig hoge kosten, en dat terwijl je vaak maar een klein gedeelte van deze nieuwe functionaliteit gaat gebruiken.

Een alternatief is dan om een (kleine) slimme aanpassing te realiseren welke exact aansluit bij de behoefte, en onderaan de streep ook nog veel goedkoper is.  

In deze blog bespreken we drie van dergelijke uitbreidingen die bij meerdere van onze opdrachtgevers hebben geleid tot een kostenefficiëntere uitbreiding van de Salesforce omgeving. Zonder daar een compleet nieuwe module voor te hoeven aanschaffen.

1) Campagnemanagement met fijnmazige segmentatie functionaliteit

Salesforce Nonprofit Cloud biedt standaard een aantal basisfuncties voor campagnemanagement. Echter, naarmate je je marketingstrategie steeds verder uitwerkt en je jouw achterban steeds doelgerichter wilt aanspreken ontstaat er de behoefte om complexere segmentaties te kunnen maken.

Hiervoor zijn twee zaken essentieel:

  • Je wilt je achterban kunnen labelen met specifieke kenmerken en deze automatisch bij laten werken. Op deze manier geeft jouw database altijd een goed overzicht van hoe jij binnen jouw marketingstrategie je achterban wilt indelen.
  • Je wilt op een intuïtieve manier spelen met verschillende segmentaties en de uitkomsten daarvan kunnen toewijzen aan verschillende campagnes. Je wilt daarbij tijdrovend handwerk voorkomen.

Voor complexere segmentaties zou je kunnen uitbreiden met Salesforce Marketing Cloud of een concurrerende oplossing waarin dit mogelijk is.

Een alternatief om binnen de bestaande standaard Salesforce functionaliteit te blijven is een uitgebreidere filter- en segmentatiefunctie te gebruiken. Waarmee contactpersonen gelabeld kunnen worden, automatisch up-to-date gehouden worden en op basis daarvan kun je complexe segmentaties maken, die gekoppeld kunnen worden aan campagnes. 

Bij een aantal van onze opdrachtgevers hebben we deze vraag gekregen en daarvoor een passende oplossing gemaakt. Dit heeft ertoe geleid dat:

  1. De kosten zijn drastisch verlaagd;
  2. De eindgebruikers veel (administratieve) tijd wordt bespaard;
  3. E-mailmarketingcampagnes effectiever zijn geworden;
  4. Er hogere rendementen werden behaald.
Campagne Management binnen Salesforce Nonprofit Cloud

2) Vereenvoudigde importfunctie voor bijvoorbeeld invoer van telemarketing data

Binnen verschillende non-profit oplossingen voor Salesforce bestaan standaard importmodules. Hierbij moeten datarecords op een bepaalde volgorde en in relatie tot elkaar worden geïmporteerd. Het kan echter voorkomen dat een externe partij of een interne afdeling een niet-genormaliseerd databestand aanlevert. Hierdoor moet veel tijd worden gestoken in het opbreken van dit bestand waarbij de onderlinge relaties tussen de verschillende opgeknipte records behouden moet blijven. In de App Exchange zijn daar verschillende oplossingen voor te vinden. Afhankelijk van de requirements die volgen uit de verschillende omgevingen kan één van deze apps een mogelijke oplossing zijn. Ook hier geldt weer dat een dergelijke oplossing soms een significantie investering vergt wat liever besteed wordt aan de verwezenlijking van de missie. Door het toepassen van een op maat gemaakte importfunctie van Salesforce Nonprofit kan ook weer veel tijd en geld bespaard worden. Ook komt daardoor de datakwaliteit niet in gevaar.

3) Geautomatiseerde periodieke werkzaamheden

Bij intensief gebruik van Salesforce Nonprofit ontstaan gaandeweg meestal verschillende werkzaamheden/procedures die periodiek moeten worden uitgevoerd. Een voorbeeld is het opschonen, archiveren en aggregeren van betalingen. Naarmate de database groeit en dit soort data niet wordt opgeschoond, zijn hier significante kosten aan verbonden. Dit wil je dus onder controle houden. Als dergelijke activiteiten handmatig moeten worden doorgevoerd kan dit veel tijd en geld kosten. Dit soort opdrachten kunnen geautomatiseerd worden, waarbij een gebruiker zonder technische achtergrond in staat is deze periodieke werkzaamheden eenvoudig te verrichten. Deze processen zijn ook zo ontwikkeld en geoptimaliseerd dat deze de performance van de Salesforce omgeving niet verstoren.

Voorwaarden voor het maken van maatwerk blijft natuurlijk dat deze gebouwd wordt op basis van de best practices van Salesforce en dat deze zonder problemen kunnen meegaan in de periodieke upgrades.

Door gericht kleine stukjes maatwerk toe te passen wordt voorkomen dat dure apps of modules moeten worden aangeschaft waarvan je maar een klein gedeelte gebruikt. Op die manier wordt, op een kosten efficiënte manier, het maximale uit je salesforce omgeving gehaald en maak je je eindgebruikers gelukkig.

Haal het maximale uit je Salesforce omgeving met de Salesforce diensten van Ebicus

Al meer dan 20 jaar helpen wij bedrijven blijvend het maximale uit hun CRM-applicaties te halen. We doen dit gedurende de gehele levenscyclus van het gebruik van de omgeving. Daarvoor bieden we een mix van diensten en specialisaties, afgestemd op jouw specifieke CRM-omgeving. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje op onze Non-profit specialisatie pagina of lees onze klantcase bij Parkinson Nederland.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte

Wij willen je graag op de hoogte houden van het nieuws rondom onze diensten die jou interesseren. Het enige wat je daar voor dient achter te laten zijn jouw mailadres en je voornaam. Vanaf dat moment zullen we je van tijd tot tijd een Ebicus update sturen.

Meest recente blogs: