Bij het lezen van de titel zal je misschien denken “Dat is onhandig, 8 manieren om te e-mailen vanuit Marketing Cloud”. Maar niets is minder waar. Ondanks dat Marketing Automation Platformen zoveel meer om het lijf hebben, is een e-mail sturen toch echt de primaire mogelijkheid van de applicatie. Dit artikel beschrijft vanuit waar (en met welk doel) e-mails verstuurd kunnen worden. Dit gaat dus niet altijd om een e-mail naar een persoon uit je database, maar het kan wellicht ook gaan om service e-mails en geautomatiseerde rapporten. Lees snel verder om een compleet overzicht te krijgen.
Er is een wijdverspreide keuze om te e-mailen vanuit Marketing Cloud Engagement (MCE). Dat klinkt misschien wat gek in de oren, maar er is een goede uitleg voor. In dit blog leggen we kort uit vanuit waar je een e-mail kunt versturen. Wanneer het gaat om e-mail sturen naar je doelgroepen dan zal één van je eerste keuzes tussen Email Studio en Journey Builder zijn.
Email Studio
1. Email Send Flow
De oorspronkelijke en tevens meest populaire manier is het versturen van e-mails via Send Flow. Dit zal met name het geval zijn bij licenties die enkel Email Studio bevatten (i.e. zonder Journey Builder). Send Flow is gemakkelijk in gebruik dankzij de grafische drag-en-drop-editor waar je stap voor stap doorheen kunt klikken. Je gebruikt Send Flow wanneer je één keer één e-mail wilt versturen naar een lijst met contacten uit je database. Let wel op: bij het gebruik van deze manier wordt de tracking data niet standaard naar Salesforce gesynchroniseerd.
2. Salesforce Email Sends
Om maar direct met de deur in huis te vallen: Nee, deze manier van versturen gebeurt niet vanuit Salesforce CRM, maar gewoon uit Email Studio in Marketing Cloud Engagement. Deze manier van e-mailen wordt gebruikt om e-mails te sturen naar contacten in Salesforce Data Extensions. Hier is het wel mogelijk om trackinggeschiedenis van een e-mail terug te syncen naar Salesforce CRM via Marketing Cloud Connect. Ook hier geldt weer een maar, want jouw gebruikersaccount moet wel geïntegreerd zijn met een Salesforce CRM gebruikersaccount.
3. User Initiated Email Sends
Deze handmatige manier van verzenden wordt gebruikt om meerdere ontvangers op hetzelfde moment een mail te sturen. Je kunt e-mails direct versturen of inplannen. In tegenstelling tot triggered sends worden e-mails niet verstuurd door een actie van een gebruiker of een API call. E-mails worden naar lijsten of data extensies verstuurd die door gebruikers zijn samengesteld. Je kunt deze sends ook inplannen via een Automation.
Schrik niet van de User Interface, want het is een oudere manier van verzenden en is dus ook niet meer geüpdatet. Er is op dit moment geen aanwijzing dat deze functionaliteit wordt voorzien van een nieuwe interface.
4. Triggered Email Sends
Je kunt individuen mailen door gebruik te maken van zogenaamde ‘triggered sends’. Dit betekent dat je in realtime e-mails kunt versturen die volgen op een geautomatiseerde actie. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld iemand die zich inschrijft voor een nieuwsbrief en daaropvolgend een bevestiging krijgt per e-mail. Andere voorbeelden zijn transactionele e-mails zoals aankoopbevestigingen, verzendbevestigingen en pakbonnen. Deze manier van versturen maakt gebruik van de SOAP API trigger zodra de actie wordt uitgevoerd.
5. Journey Builder Sends
Journey Builder? Dit was toch Email Studio? Klopt, alhoewel een kleine nuance wel op zijn plaats is. Dit type geldt ook niet direct als een manier om e-mail te sturen. Ik zie dit meer als een weergave om e-mail, verstuurd vanuit Journey Builder, te monitoren in Email Studio. Vanuit hier kun je de e-mails bekijken, pauzeren, herstarten en wijzigingen publiceren. Vanuit Journey Builder Sends kan je controleren of er vastlopers of fouten in je proces zijn geslopen.
Journey Builder
6. Single Send Journey
Zoals de naam impliceert betreft het hier een eenmalig te versturen e-mail vanuit de Journey Builder. In drie stappen heb je jouw e-mail verzonden naar de door jou gekozen doelgroep. Selecteer de e-mail, selecteer de Data Extension die jouw doelgroep bevat en plan de e-mail in voor verzending.
7. Multi Step Journey
Je kunt individuen mailen door gebruik te maken van zogenaamde ‘triggered sends’. Dit betekent dat je in realtime e-mails kunt versturen die volgen op een geautomatiseerde actie. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld iemand die zich inschrijft voor een nieuwsbrief en daaropvolgend een bevestiging krijgt per e-mail. Andere voorbeelden zijn transactionele e-mails zoals aankoopbevestigingen, verzendbevestigingen en pakbonnen. Deze manier van versturen maakt gebruik van de SOAP API trigger zodra de actie wordt uitgevoerd.
8. Transactional Send Journey
What’s in a name? Transactional Send Journey wordt enkel gebruikt voor transactionele berichten, bijvoorbeeld de bevestiging van een aankoop in je webshop. Ook deze mails worden gecreëerd in de grafische interface waar je géén codering voor nodig hebt. Je kunt zeggen dat dit een stap vooruit is ten opzichte van de verouderde Triggered Sends.
Zoals bovenaan in het blog al beschreven stond: er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Elk van de 8 manieren om te e-mailen vanuit Marketing Cloud dient een eigen functionaliteit en niet alle besproken opties zullen altijd voor jou van toepassing zijn, bijvoorbeeld door het ontbreken van een licentie (meer over de functionaliteiten en licenties vind je hier). Doordat Salesforce Marketing Cloud zo intuïtief werkt, zal je hier echter nooit over na hoeven te denken. Je weet precies hoe en via welke weg jouw communicatie verstuurd kan worden.