Wanneer je voor de keuze staat om een marketing automation pakket te kiezen, kom je al snel in een wildernis van opties. Een simpele Google zoekopdracht leert je dat er tal van ‘Marketing Automation’ pakketten verkrijgbaar zijn, maar welke past het best in jouw organisatie en met welke applicatie kan je het best de doelen van jouw organisatie verwezenlijken? Aangezien je bent geland op deze website gaan wij ervanuit dat je de keuze voor de leverancier van de software mogelijk al hebt gemaakt: Salesforce. Nu nog even goed het onderscheid leren kennen tussen de twee smaken die Salesforce je kan bieden. Vandaar ons vergelijk: Marketing Cloud Engagement versus Marketing Cloud Account Engagement!
De grootste differentiator tussen beide pakketten
Zoals gezegd biedt Salesforce twee marketing automation pakketten aan. Marketing Cloud Engagement en Marketing Cloud Account Engagement (voorheen Pardot). Het grootste verschil tussen deze pakketten zit hem in de toepasbaarheid op jouw business. Marketing Cloud Engagement (MCE) is traditioneel ingestoken als een B2C-applicatie en Account Engagement (MCAE) meer een B2B-applicatie.
Ik wil echter wel stellen dat organisaties hier niet aan vast hoeven te houden. Wanneer jouw business zich voornamelijk in de B2B beweegt, dan is het geen verkeerde keuze om te starten met MCE. Het grootste verschil zit namelijk in de koopcyclus van je doelgroep. Simpel gezegd kan je jouw doelgroep beter aanspreken wanneer je database klein is, maar je klanten een hogere waarde vertegenwoordigen in MCAE. En andersom, grote databases, waarvan de klanten lagere waardes vertegenwoordigen doe je het best in Marketing Cloud Engagement.
Naamswijziging van Pardot naar Marketing Cloud Account Engagement. Door het hernoemen van Pardot naar Marketing Cloud Account Engagement is er wat verwarring ontstaan. Het lijkt er op dat Pardot een soort add-on voor Marketing Cloud is (geworden). Dat is zeker niet het geval. Marketing Cloud Account Engagement is echt een opzichzelfstaande applicatie, powered by Pardot. MCAE spreekt een ander publiek aan en heeft een eigen look & feel.
De overeenkomsten
Beide systemen kennen een WYSIWYG editor. Dankzij deze gemakkelijke drag-and-drop-editor hoef je Out-of-the-Box geen kennis van HTML te hebben. Je maakt dus snel de mooiste content voor je campagnes. Ook is het mogelijk om beide platformen te koppelen aan je Salesforce CRM (Sales Cloud) database om de meest actuele en accurate data te gebruiken in deze campagnes. Dankzij het personaliseren van de content op basis van deze data maak je de boodschap sterker en voelen mensen zich nog vertrouwder met de boodschap. Tot slot voorzien beide platformen in mogelijkheden om absoluut te kunnen voldoen aan de AVG.
Terug naar de basis: B2B versus B2C
Wanneer je beide platformen met elkaar vergelijkt is het goed om te realiseren wat B2B en B2C typeert wanneer het gaat om Marketing (Automation). In de B2B is het uitgangspunt om een zo’n naadloos mogelijke overgang van marketing naar sales te creëren. Andere componenten die belangrijk zijn, zijn lead management, account based marketing (nurture) campagnes en geautomatiseerde acties.
Anders dan in de B2C ligt er geen nadruk op social marketing of adverteren waarbij 1-op-1 communicatie via je sociale kanalen belangrijk is om je boodschap over te brengen.
Marketing Cloud Account Engagement
Omdat je deals sluit in nauwe samenwerking met jouw salesafdeling, heb je dus een applicatie nodig die daarin faciliteert. Account Engagement wordt idealiter gebruikt voor de volgende typische B2B marketingstrategieën:
- Top of funnel;
- Langlopende nurture campagnes om een pijplijn te genereren;
- Lead Management;
- Lead Nurturing;
- Lead scoring & grading;
- Sales Enablement.
Onder andere Lead Nurturing is waar Account Engagement beter scoort dan Marketing Cloud Engagement. Je kunt gemakkelijker leads toewijzen aan een (sales) gebruiker in het systeem, mede dankzij een geavanceerd lead scoring en grading module. Zo kan Sales notificaties ontvangen wanneer een prospect zich op de website begeeft, iets wat je niet terugvindt in Marketing Cloud Engagement (om de simpele reden dat in de B2C de hoeveelheid leads – en de kwalificatie daarvan – veel hoger en heel anders zijn). Dankzij de Pardot Lightning app kan je gemakkelijk integreren met Salesforce Sales Cloud. En met Einstein haal je dankzij sterke AI diepgaande inzichten en segmentaties uit Account Engagement
Account Engagement is gebouwd op het fundament van Salesforce, maar je hebt niet direct een Salesforce licentie nodig om Account Engagement te kunnen gebruiken. Daarnaast kan je Account Engagement ook integreren met andere CRM applicaties dan Salesforce.
Marketing Cloud Engagement
Kies je voor Marketing Cloud Engagement, dan kies je voor de mogelijkheid om uit te breiden. Je krijgt de mogelijkheid om vanuit een basisplatform meer modules aan te sluiten die jij écht nodig hebt om je (digitale) marketingdoelen te verwezenlijken. Kies een e-mailmodule om batchgewijs e-mails uit te sturen, kies voor Mobile Connect om SMS campagnes op te zetten. Gebruik Social Studio om al je social media marketingcampagnes mee uit te voeren. En een Journey Builder om een een-op-een customer journey op te zetten.
Omdat de kosten van dergelijke applicaties afhankelijk zijn van diverse factoren, kunnen wij daar zonder jullie business case te kennen, nog niet veel over zeggen. Dit hangt af van de grootte van je database, hoeveel users je wilt onboarden en welke additionele licenties / apps je wilt afsluiten om het maximale uit het marketing automation platform te halen. Wij adviseren je graag vrijblijvend over wat voor jullie een goede keuze zal zijn.
Marketing Cloud Engagement kenmerkt zich voornamelijk door de volgende features:
- Journey Builder;
- Mobile Messaging;
- Advertising Studio;
- Multi-channel communicatie;
- Datasegregatie.