Koepelplein 1E, Haarlem

020 – 486 81 52

Hoe haal je het maximale uit je Salesforce omgeving?

Het aanschaffen van een CRM applicatie was nog nooit zo eenvoudig. Online met een aantal klikken. Maar hoe zorg je er nu voor dat je de beoogde resultaten gaat behalen waarvoor je Salesforce hebt aangeschaft? Dat blijkt al een stuk moeilijker.

Het inrichten van de applicatie blijkt uiteindelijk toch moeilijker dan eerder gedacht en het erbij doen door een van je interne medewerkers valt ook tegen. Wat had je ook al weer voor ogen toen je Salesforce aanschafte en wat is daarvan uitgekomen? Ben je daadwerkelijk productiever geworden en is je omzet gestegen? Zijn je klanten meer tevreden met je dienstverlening als daarvoor? Ben je in staat geweest je data te gebruiken om gerichte marketingacties uit te voeren? Zijn je gebruikers tevreden en houden ze de data netjes bij?

Hier een aantal tips om het maximale uit je Salesforce omgeving te halen:

1. Bedenk van te voren een aantal bedrijfsdoelstellingen die je wilt verbeteren door het inzetten van Salesforce.

Zorg ervoor dat deze doelstellingen niet te ambitieus zijn en aansluiten bij de fase waarin je bedrijf zich bevindt en de mate waarin je ervaring hebt met CRM. Maak deze doelstellingen ook zo concreet mogelijk. En wat belangrijk is: haalbaar en meetbaar.

2. Vertaal deze doelstellingen naar applicatie functies en requirements die daarbij moeten gaan ondersteunen.

Een tool inzetten is geen doel op zich maar ondersteunt de gebruikers bij het behalen van de gewenste resultaten. Daarom is het essentieel dat je medewerkers, verkopers, servicemedewerkers en marketing executives de beoogde doelstellingen en te behalen resultaten kennen, snappen en ook accepteren.

Meer informatie over de alignment van marketing en sales? Lees onze tips voor de ultieme SLA

3. Samenwerken is de sleutel tot het succes.

Een CRM applicatie is ervoor bedoeld om gezamenlijk aan de te behalen resultaten te werken. Als je als verkoper denkt dat je verder niemand nodig hebt of niet wilt samenwerken, heeft het werken met een CRM applicatie geen zin. Veel account managers vinden het daarom ook onzin om data centraal vast te leggen omdat ze het nut daarvan niet inzien.

Kamp je met een lage gebruikersacceptatie van je Salesforce omgeving? Lees deze blog om een veel voorkomende oorzaak te tackelen. 

4. Veranderen is een langdurig proces. Periodieke ondersteuning van een deskundige kan daarbij helpen.

Even in een paar dagen Salesforce implementeren helpt je misschien op weg. Het inrichten van de way of working, de nieuwe manier van werken, het meer samenwerken volgens een CRM gedachte duurt soms jaren. Daarvoor is langdurige aandacht noodzakelijk. Ons Salesforce Managed Service concept kan daarbij een oplossing zijn.

Zo bundel je de kracht van Salesforce CRM en Pardot

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte

Wij willen je graag op de hoogte houden van het nieuws rondom onze diensten die jou interesseren. Het enige wat je daar voor dient achter te laten zijn jouw mailadres en je voornaam. Vanaf dat moment zullen we je van tijd tot tijd een Ebicus update sturen.

Meest recente blogs: